Kolejka może nam się kojarzyć różnorodnie od pojazdu, który zawiezie nas z Gdańska do Sopotu, po małą elektryczną zabawkę dla dzieci. O ile te skojarzenia są raczej pozytywne, to już irytacją napawa skojarzenie kolejki ze sklepem bądź urzędem. Naprzeciw temu powstała niezwykła idea stworzenia systemu kolejkowego. Na czym on polega?
Rezerwacja czasu wizyty w placówce korzystającej z systemu kolejkowego to pierwszy etap przemyślanego procesu obsługi klienta. Petent może dokonać tej czynności przez internet, bądź bezpośrednio po wejściu do punktu obsługi. Na automacie biletowym klika przycisk definiujący rodzaj usługi, z której będzie korzystał. Wydruk biletu precyzuje jego miejsce w kolejce.
Porządek a co za tym idzie najwyższa jakość obsługi możliwa jest gdy wizyty są umawiane. Wówczas dokładnie wiadomo ile potrzeba stanowisk pracy i czasu do sprawnego rozpatrzenia potrzeb petentów zachowując przy tym minimalne koszty obsługi.
Jednak nie w każdym punkcie usługowym umawiane wizyty miały by sens, np. na poczcie, gdzie już sam system kolejkowy polegający na rezerwacji miejsca w kolejce poprzez pobranie biletu z automatu. Sprawia to, że system dokonuje identyfikacji klienta oraz jego potrzeb, co pozwala pracownikom odpowiednio przygotować się do obsługi.
System kolejkowy uwalnia klienta od irytacji i zniecierpliwienia spowodowanego staniem w tradycyjnej kolejce. Klient może w komfortowych warunkach oczekiwać i przygotować się do obsługi. Będąc świadomym ile osób jest jeszcze przed nim i że wyjście z punktu usługowego nie sprawia, że traci miejsce w kolejce, może swobodnie załatwić swoje sprawy w innych miejscach i wrócić, gdy będzie jego kolej.
Każda wizyta petenta stanowi niepowtarzalną okazję do sprzedaży mu nowych produktów firmy/placówki. Personel, znając potrzeby i profil zainteresowanego, jeszcze przed rozpoczęciem obsługi zyskuje możliwość przygotowania najlepszej oferty. Dzięki temu, proces obsługi trwa sprawniej, krócej i co ważniejsze ma personalny charakter. Zwiększa to skuteczność sprzedaży i poprawia kontakt z klientem.
System kolejkowy daje możliwość ankietowania klientów a także zapisuje wszelkie zdarzenia, które mają miejsce podczas procesu obsługi.Zanotowany tak głos klientów stanowi cenną wskazówkę zmian na rzecz poprawy efektywności i jakości obsługi.
Warto pamiętać, że dzięki wprowadzeniu systemu kolejkowego w danej firmie, zostaje zniwelowana nerwowa atmosfera, zarówno wśród pracowników jak i klientów, co znacznie podnosi jakość pracy pracowników i zadowolenie z obsługi klientów. Szybsza obsługa klientów a przez to większa ilość obsłużonych klientów, podnosi zyski właściciela firmy.