Specjalista ds. kadr i płac zajmuje się ludzkim potencjałem firmy. Do podjęcia pracy w tym zawodzie niezbędne jest wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, najlepiej na kierunkach: ekonomia, socjologia, zarządzanie lub inne wykształcenie wyższe. Obowiązkowa jest bardzo dobra znajomość przepisów prawa pracy i prawa podatkowego.
Specjalista ds. kadr i płac dba nie tylko o wyliczanie wynagrodzeń pracowników, ale także o ich zatrudnienie, rozwój oraz dobrą współpracę. Jest pośrednikiem między ZUS-em i Urzędem Skarbowym. Przygotowuje rozliczenia, raporty i deklaracje. Śledzi wszelkie zmiany w prawie i pilnuje, by było ono przestrzegane. Wprowadza dane programu kadrowo- płacowego obowiązującego w danej firmie. Rozlicza ewidencję czasu pracy, nadgodziny, urlopy i zwolnienia lekarskie. Prowadzi dokumentację kadrową i kontroluje uprawnienia pracownicze niezbędne do wykonywania zawodu. Opracowuje i aktualizuje informacje o potrzebach kadrowych firmy i selekcjonuje kandydatów do pracy. Kontroluje aktualność obowiązkowych badań lekarskich. Uczestniczy w opracowywaniu regulaminów i procedur związanych z zatrudnieniem. Prowadzi sprawy związane z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.
Do obowiązków specjalisty ds. kadr i płac należy:
– wyliczanie wynagrodzeń (listy płac),
– prowadzenie ewidencji czasu pracy,
– terminowa wypłata wynagrodzeń,
– rozliczanie urlopów,
– rozliczanie nadgodzin,
– prowadzenie dokumentacji pracowniczej,
– kontakt z ZUS-em i Urzędem Skarbowym- przesyłanie pism, rozliczeń, deklaracji i raportów,
– przygotowywanie wniosków o urlop,
– wprowadzanie zwolnień lekarskich, ich rozliczanie i kontrola,
– prowadzenie rekrutacji,
– sprawdzanie kwalifikacji zawodowych zatrudnianych osób,
– kierowanie nowych pracowników na badania lekarskie,
– kierowanie stałych pracowników na badania okresowe,
– przygotowywanie umów o pracę i umów cywilnoprawnych,
– wysyłanie pracowników na szkolenia BHP,
– stosowanie procedur związanych z ubieganiem się pracowników o przyznanie świadczeń ZUS,
– ustalanie uprawnień urlopowych,
– przygotowywanie dokumentacji potrzebnej do ubiegania się o świadczenia emerytalno-rentowe i rehabilitacyjne,
– przestrzeganie zasad i przepisów BHP, ochrony przeciw pożarowej, ergonomii, ochrony środowiska w zakresie prowadzenia dokumentacji kadrowej,
– organizowanie i dostosowywanie stanowiska pracy do wymogów bezpieczeństwa i ergonomii,
– prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
– kontrola prawna zmian warunków zatrudnienia i wynagrodzeń oraz informowanie o tych zmianach pracowników,
– kontrola poprawności dokumentów,
– stałe śledzenie zmian w przepisach prawa podatkowego i prawa pracy,
– ustalanie potrzebnych pracownikom kursów i szkoleń,
– dbanie o dobrą komunikację między zatrudnionymi,
– łagodzenie konfliktów między pracownikami,
– kontrola postępu pracowników, wypełniania przez nich obowiązków i ich rozwoju,
– badanie oczekiwań zatrudnionych w celu zastosowania odpowiednich systemów motywacyjnych,
– zwalnianie pracowników.
Źródło: http://www.praca.fm/specjalista-ds-kadr-i-plac-zakres-obowiazkow/