Cokolwiek daje efekty warte jest uwagi. Maty z logo, z nadrukiem czy informacją mogą być użytecznym narzędziem podnoszącym sprzedaż w sklepie.
W sklepie liczy się wszystko. Pieniądze, które klient przeznaczy na zakup towaru – to jasne. Ale też czas, jaki spędzi w konkretnej części sklepu czy liczbę promocji, z których skorzysta. Wiedzą o tym zarządzający, dlatego zlecają specjalne badania eye-trackingowe, których celem jest dokładne sprawdzenie, na co zwracają uwagę ludzie.
Cel nadrzędny: zwrócić uwagę
Zwrócić uwagę to przecież jeden z podstawowych celów, jakie stawiają przed sobą ludzie odpowiedzialni za merchandising. To dlatego stoiska z promowanymi produktami są widoczne, ustawiane przy kasach czy w przejściach. Kiedy jednak wszyscy robią to samo, pojawia się ślepota reklamowa. Podejmowane działania przestają przynosić oczekiwane korzyści.
W takiej sytuacji warto zastanowić się nad alternatywnymi możliwościami przekierowania uwagi klienta w miejsce, w które powinien patrzeć. Jedną z nich są maty z logo lub nadrukiem. Położone na podłodze pozwalają zasugerować klientom, że znajduje się tam coś ważnego.
Dodatkowa korzyść: wiele osób, które włożą do koszyka w supermarkecie potrzebne im produkty kieruje się prosto do kasy. Patrzy pod nogi, a nie na półki. Poprzez odpowiednią matę można dotrzeć także do nich.
Wrażenie, które odnosi klient
Trzeba też pamiętać o psychologii. Klient, zapytany, zawsze odpowie, że kieruje się w swoich wyborach racjonalnymi przemyśleniami. Będzie przekonywał, że decyzję podjął na podstawie konkretnych wyliczeń, twardych faktów. Nigdy natomiast nie przyzna, że najważniejszym czynnikiem były emocje.
Tymczasem to właśnie emocje mają największe znaczenie dla podejmowanych wyborów konsumenckich. Często takie, o istnieniu których nie wiemy.
Przykład? W niektórych sklepach w alejkach, w których prezentowane są drogie towary kafelki są mniejsze. Dzieje się tak z prostej przyczyny. Sklepowy wózek wydaje dźwięk, gdy przejeżdża przez granicę płytki. Jeśli dźwięk powtarza się częściej, klient ma wrażenie, że porusza się szybciej. Zwalnia, spędzając więcej czasu w pożądanym przez merchandiserów miejscu.
Wrażenia pod kontrolą
Innym sposobem na przechytrzenie emocji klienta może być wykorzystywanie różnej kolorystyki. Tu maty z nadrukiem przydadzą się znakomicie.
Przykład? Ciepłe kolory przyciągają uwagę. Zachęcają także ludzi do wzmożenia wysiłku umysłowego związanego z obserwowaniem. Zarządzający wystrojem sklepu może więc ułożyć odpowiednie maty tam, gdzie chciałby, aby klienci przyjrzeli się towarom.
Dodatkowym efektem, który uda się dzięki temu osiągnąć będzie wzbudzenie poczucia bezpieczeństwa. To możliwe ponieważ maty są miękkie, kojarzą się z wnętrzem domu lub mieszkania. Co daje większe poczucie bezpieczeństwa? Odważniejszą decyzje klienta – większą gotowość do wypróbowania czegoś nowego.
Liczy się także wizerunek
Maty z nadrukiem mogą pełnić także funkcję czysto wizerunkową. Ułożone przed wejściem do sklepu danej sieci pozwolą zwiększyć poziom identyfikacji klientów i marki. Takie maty z logo będą więc wpisywały się w strategię długoterminową.
Autor artykułu
artykuł został przygotowany we współpracy ze specjalistami z CWS-Boco