Możliwość skorzystania z tanich połączeń w telefonii internetowej skłania użytkowników prywatnych i firmowych do zainteresowania się ofertą operatorów VoIP. Jak w praktyce wygląda proces zamiany dotychczasowego telefonu stacjonarnego na telefon VoIP?
Wybór operatora
Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać w celu zamiany standardowej telefonii stacjonarnej lub komórkowej na telefonię VoIP jest wybór usługodawcy. Na polskim rynku telekomunikacyjnym nie brakuje firm, które świadczyłyby usługi z zakresu telefonii internetowej. Wykorzystują one w swojej działalności technologię VoIP, czyli możliwość przekazywania sygnału głosowego na odległość przy użyciu protokołu IP. Sieć internetowa staje się nośnikiem danych na wzór wykorzystywanych w telefonii stacjonarnej i komórkowej łączy analogowych i ISDN. Dzięki popularyzacji szerokopasmowego, szybkiego internetu, operatorzy VoIP mogą zaoferować swoim klientom wysokiej jakości połączenia, bez zakłóceń i szumów.
Przede wszystkim klienci chcący przenieść się do telefonii internetowej zwracają uwagę na wysokość cen połączeń. Przykładowo, korzystając z oferty FCN można dzwonić za darmo wewnątrz sieci, a połączenia międzynarodowe wykonywać już w cenie od 5 groszy za minutę rozmowy. W porównaniu ze stawkami w sieciach stacjonarnych i komórkowych, jest to bardzo korzystna cenowo oferta.
Przeniesienie numeru
Dla użytkowników firmowych, a niekiedy także dla klientów prywatnych, problem może stanowić konieczność zmiany dotychczasowego numeru telefonu. W wielu sieciach VoIP nie ma takiej konieczności, ponieważ przeniesienie numeru stacjonarnego jest jak najbardziej możliwe. Proces przeniesienia jest bardzo prosty i to operator VoIP może zająć się dopełnieniem wszelkich formalności z tym związanych.
W praktyce wystarczy, aby nowy klient sieci telefonii internetowej założył nowe konto u operatora i wybrał po zalogowaniu tymczasowy numer telefonu. Wymagane jest podanie wszystkich niezbędnych danych osobowych przy rejestracji konta użytkownika. Następnie po zakończonym procesie rejestracji klient może bezpłatnie zmienić numer lub podać inne numery. W tym celu trzeba zalogować się do panelu użytkownika i w konfiguracji zmienić numery telefonów. Od tego momentu firma świadcząca usługi VoIP sama przeniesie numer od obecnego operatora klienta. Na drodze mailowej operator poinformuje klienta o ustalonym z operatorem terminie przeniesienia.
Często do dokonania przeniesienia numeru telefonu stacjonarnego do telefonii internetowej konieczne jest wypełnienie odpowiedniego formularza i wysłanie go na adres mailowy lub pocztowy operatora VoIP.