Overprint to po prostu nadruk, który poszerza paletę efektów specjalnych będących w naszym zasięgu. Jak stosować overprinting i uniknąć wpadek?
Cała sztuka polega na tym, żeby dostrzec błędy zanim się wydrukują i temu zapobiec. Finalny wydruk pokaże, na ile wydruk jest zgodny z zaakceptowanym projektem. Należy sprawdzić odpowiednie ustawienia kolorystyczne dla poszczególnych elementów, zwłaszcza jeśli nie unikamy efektów specjalnych.
Niemiła niespodzianka, jaka może nas spotkać, to nadrukowanie czarnej barwy na elementy kolorowe, które w „projekcie z monitora” znajdowały się nad czarnym. Może wystąpić, że zamiast czystego czarnego nadruku otrzymamy kolor czarny, który zmieszał się z barwą tła. Jeśli używamy opcji overprinting należy sprawdzić czy zastosowaliśmy prawidłowe ustawienia, żeby uniknąć powyższej sytuacji. Poświęcony czas zaprocentuje wydrukiem bez niemiłego rozczarowania, zwłaszcza wtedy, gdy grafik pracuje pod presją terminu. Zastosowanie overprintingu omówimy w środowisku programu Adobe InDesign.
Odpowiednie ustawienia – krok po kroku:
Krok 1
Jeśli w naszym projekcie kolorowe obiekty nachodzą na siebie, wtedy obiekty, które są nad obiektem stanowiącym tło, wycinają dookoła siebie białe pole. W ten sposób kolory nie mieszają się.
Krok 2
Po pierwsze warto zrozumieć jak funkcjonują różne rodzaje czerni w InDesign. Wchodzimy w panel Próbki (Okno > Kolor > Próbki) – Czarny jest zdefiniowany w modelu CMYK jako składowa K=100. Próbka ta nie podlega edycji albo usunięciu. W programie zastosowano ustawienie domyślne nadrukowywania czarnego na kolory leżące pod spodem.
Krok 3
Włączamy trybu „Podgląd nadruku” (Overprint Preview) – dzięki temu będziemy mogli zobaczyć jak w rzeczywistości będzie wyglądał nadruk, jakiego będzie ostatecznie koloru. Należy najpierw zagłębić się w ustawienia czerni, aby opcja przyniosła nam oczekiwany rezultat.
Krok 4
Jak pisaliśmy wyżej, w domyślnych ustawieniach aplikacji Adobe InDesign czerń jest zdefiniowana w modelu CMYK ze składową K=100 i jest wyświetlana na monitorze jako pełna czerń (RGB=000). Włączone jest polecenie „Wyświetlaj wszystkie czernie jako głęboką czerń” i dlatego obydwa rodzaje czerni na monitorze widzimy w taki sam sposób. Dlatego należy zmienić domyślne ustawienie w następujący sposób: wchodzimy w Preferencje > Wygląd czerni (Appearance of Black) i wybieramy opcję „Wyświetlaj dokładnie wszystkie czernie”. Na etapie drukowania wybieramy w polu Drukowanie/Eksportowanie opcję: „Drukuj dokładnie wszystkie czernie”.
Na końcu eksportujemy plik. Korzystamy z zapisu Jakość drukarska (Press Quality) PDF/X-1a:2001 (jeśli drukarnia nie ma innych wymagań). Ten standard wymaga, żeby m.in. osadzić czcionki, określić wymagane znaczniki, wielkość spadów oraz przekonwertować kolory na CMYK.
W ostatnim etapie warto postawić na profesjonalny wydruk. Wybierz drukarnię na: Poligrafiko.pl/pl/sklep – tylko najlepsze drukarnie.