Opublikowano:: pon, Sty 11th, 2016

Zdrowa dieta i organizm wolny od toksyn dzięki błonnikowi

Kto by pomyślał, że sprawne funkcjonowanie układu pokarmowego człowieka tak bardzo może być zależne od substancji, która nie jest ani trawiona, ani wchłania przez organizm…? Taki właśnie jest błonnik pokarmowy. Gdzie go znajdziemy? Jak na nas działa? I czy spożywamy go w wystarczających ilościach?

8197051832_de7dfbeceb_zBłonnik, zwany też włóknem pokarmowym, należy do węglowodanów, substancji pochodzenia roślinnego, które wchodzą w skład ścian komórkowych warzyw, nasion i owoców. Zaliczają się do niego m.in. celuloza, pektyny, ligniny czy kutyny. Dzielą się one na rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie. Nie ulegają trawieniu pod wpływem enzymów przewodu pokarmowego człowieka i przechodzą przez niego w postaci niezmienionej.

Spożywanie błonnika jest doskonałym domowym sposobem na oczyszczanie jelit. Błonnik pęcznieje bowiem pod wpływem wody, zwiększa masę kałową i ułatwia wypróżnianie. A to pobudza jelita do wydalania toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie 20-40 gramów błonnika dziennie. Niestety, nasze diety zwykle dostarczają go zbyt mało, przez co cierpimy na zaparcia.

Wszystko dlatego, że gustujemy w białym, pszennym pieczywie, mięsie i słodyczach. Produkty te praktycznie nie zawierają błonnika. Dlatego tak ważne jest, by do codziennego menu włączyć pieczywo, ryż i makarony razowe i pełnoziarniste, kasze, zielone warzywa oraz warzywa strączkowe, orzechy, nasiona i owoce takie jak jabłka, gruszki i śliwki.

Działanie błonnika to jednak coś o wiele znaczacego, niż tylko usprawnianie trawienia. Błonnik spowalnia rozkład węglowodanów, przez co zapobiega skokom insuliny we krwi. Jego obecność w diecie jest więc szczególnie ważne dla diabetyków. Zwiększa także wrażliwość organizmu na insulinę, wspomaga odchudzanie i zmniejsza podatność na tycie w przyszłości. Pokarmy bogate w te substancje zwyczajnie dobrze sycą i to na dłużej.

Orzechy to jedne z tych produktów, które zawieraj spore ilości błonnika

Orzechy to jedne z tych produktów, które zawieraj spore ilości błonnika

Błonnik sprzyja rozwojowi korzystnych bakterii jelitowych. Dzięki temu, że utrzymuje jelita w czystości, zapobiega rozwojowi nowotworów przewodu pokarmowego. Ponadto błonnik pomaga walczyć z miażdżycą, bo zmniejsza wchłanianie cholesterolu i trójglicerydów z żywności. Obniża w związku z tym ciśnienie tętnicze.

Jeśli dotąd spożywałeś niewielkie ilości pokarmów obfitujących w błonnik, powinieneś wprowadzać go do diety stopniowo. Zbyt duża jednorazowa dawka wywoła bowiem bóle brzucha, żołądka, wzdęcia i biegunkę czy gazy. Pamiętaj także, że zwiększona ilość błonnika wymaga także wypijania większych ilości wody. Jeśli zjadasz zalecą dawkę błonnika i wypijasz poniżej dwóch litrów płynów, narażasz się na zaparcia.

Jak ze wszystkim – także z błonnikiem nie można przesadzać. Skoro ułatwia wydalanie toksyn, siłą rzeczy musi też wpływać na usuwanie z organizmu części substancji pożądanych: żelaza, cynku czy wapnia. Nadmiar błonnika może też obniżać skuteczność niektórych leków, np. obniżających cholesterol.

Pozdrawiamy, Colonpack.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.