Zakup nieruchomości w Słowenii
Europejski rynek nieruchomości, dzięki zjednoczeniu większej części państw Starego Kontynentu w struktury Unii Europejskiej stanął otworem przed inwestorami z 28 państw członkowskich. Nie każdy kraj jest jednak tak atrakcyjny geograficznie, jak Chorwacja, Hiszpania, czy Słowenia. Warto zatem zwrócić uwagę na procedurę zakupu nieruchomości, chociażby w wymienionej już Słowenii.
Dla potencjalnego kupca nieruchomości w Słowenii najważniejszą informacją powinno być to, że proces z reguły odbywa się łatwo, szybko i bez problemów. Tutaj warto zauważyć, że jeśli nasz zakup dotyczy jedynie mieszkania, apartamentu czy domu, cała transakcja może zostać domknięta nawet w ciągu tygodnia.
Istotnym elementem całego procesu zakupowego jest uiszczenie zadatku. Zazwyczaj wynosi on około 10%, a stosowany jest po to, aby zabezpieczyć każdą ze stron przed ewentualnym wycofaniem się z transakcji. Ten element zakupu regulowany jest już na poziomie zawarcia umowy przedwstępnej. Warto zauważyć, że wpłacony zadatek w przypadku wycofania się sprzedającego z umowy zwracany jest nam podwójnie. Jednak w przypadku naszej rezygnacji, sprzedawca zachowuje wpłaconą kwotę.
Zakup nieruchomości wiąże się z uzyskaniem dwóch słoweńskich dokumentów, które są niezbędne do sfinalizowania zakupu. Pierwszym z nich jest numer podatkowy, drugim numeru EMSO (Unique Master Citizen Number). W celu uzyskania obu numerów niezbędne jest wypełnienie konkretnych wniosków oraz kopia paszportu. Tym elementem transakcji zazwyczaj zajmuje się biuro nieruchomości – jeżeli korzystamy z usług profesjonalistów.
Kolejnym krokiem powinna być współpraca z prawnikiem, który zweryfikuje wszelkie dokumenty związane z przekazaniem własności nieruchomości. Kupiec może udzielić konkretnemu prawnikowi pełnomocnictwa, które uprawnia do podpisania wszystkich dokumentów zakupu. To eliminuje konieczność obecności podczas zawierania umowy kupna-sprzedaży.
W takiej sytuacji, zanim jeszcze wpłata kwoty zostanie dokonana, pracownicy biura nieruchomości sprawdzą każdy detal dokumentu tak, aby mieć pewność, że cała transakcja przebiegła poprawnie.
Warto jest otworzyć rachunek bankowy w jednym z lokalnych banku. Takie rozwiązanie pozwoli na szybkie i łatwe dokonanie opłat rachunków związanych z eksploatacją nieruchomości podczas nieobecności w kraju.
Na koniec, warto wspomnieć o kosztach dodatkowych, które związane są z samym procesem zakupowym. Podstawową opłatą jest prowizja agencji nieruchomości, która wynosi 3% ceny nieruchomości, jednak nie może opiewać na kwotę mniejszą niż 2000 €. Kolejne opłaty to m.in. obsługa prawna transakcji, która zwykle wynosi około 1000 €, czy koszt tłumaczenia dokumentów, jeżeli jest to wymagane – około 200 €.
Słowenia staje się krajem coraz bardziej atrakcyjnym dla cudzoziemców, chcących nabyć nieruchomość za granicą. Wszystko za sprawą pięknych krajobrazów – połączenie widoku wysokich Alp i turkusowej wody Adriatyku każdego może wprawić w zachwyt. Nie ulega zatem wątpliwości, że decyzja o zakupie nieruchomości w Słowenii to trafny wybór.
Pozdrawiamy, Greg-nieruchomości.pl