Opublikowano:: śr, Cze 24th, 2015

Zakup nieruchomości w Hiszpanii

Zakup nieruchomości za granicą może wydawać się problematyczny. Dlatego wielu ludzi rezygnuje z takiej inwestycji, nie wiedząc, jak jest w rzeczywistości. Kupno domu czy mieszkania w innym kraju nie musi wcale spędzać nikomu snu z powiek. Zwłaszcza gdy żyjemy w czasach, kiedy dzięki integracji europejskiej wszystko stało się prostsze, łatwiejsze i bardziej przystępne dla każdego obywatela Unii Europejskiej.

Las_Palmas_de_Gran_Canaria-Panoramic_view_over_the_cityDobrym tego przykładem jest Hiszpania, gdzie zakup nieruchomości przez mieszkańca Wspólnoty jest niezwykle prostą procedurą. Co prawda różni się ona znacznie, od tej, którą spotykamy w naszym kraju, jednak nie są to różnice problematyczne, jak mogłoby się wydawać. Najważniejszą różnicą jest to, że jeszcze przed zakupem konieczne jest założenie konta w banku oraz uzyskanie hiszpańskiego numeru podatkowego. Warto również zauważyć, że w hiszpańskim zwyczaju jest wniesienie opłaty jeszcze przed podpisaniem umowy przez sprzedającego nieruchomość.

Zakup nieruchomości na rynku wtórnym różni się nieco od zakupu nowo wybudowanego budynku. Podobnie zresztą jest w Polsce. Podczas zakupu używanego domu czy mieszkania ważne jest zawarcie umowy wstępnej, która gwarantuje rezerwację nieruchomości. Dokument taki, jako że obowiązywać będzie w Królestwie Hiszpanii, sporządzany jest w języku hiszpańskim. Umowa winna, oprócz danych obu stron, zawierać również termin aktu notarialnego oraz numer konta, na który dokonać należy wpłaty depozytu, który przeważnie wynosi od 3 do 6 tys. €. Po tym, w wyznaczonym terminie, następuje podpisanie aktu notarialnego, który również sporządzony zostaje w języku hiszpańskim, jednak podczas procesu możliwy jest udział tłumacza. Warto zauważyć, że w umowie zawierane są nazwiska wszystkich, którzy byli obecni podczas podpisania aktu notarialnego, niezależnie czy jest to adwokat kupującego, czy też jego tłumacz.

Ibiza_Bay_2005Podczas zakupu od firmy budowlanej, klient podpisuje umowę wstępną z przedstawicielami owej firmy. Tutaj również konieczna jest zaliczka w wysokości od 3 do 6 tys. €. Umowa taka zawiera również dane dotyczące wpłaty własnego udziału w nieruchomości. Zwykle jest to około 40% wartości nieruchomości. Umowa taka zawiera również kwestie związane z podpisem aktu notarialnego, który uzależniony jest przede wszystkim od przewidywanego końca realizacji inwestycji. W momencie odbioru nieruchomości uiszczana jest pozostała część sumy, w tym wypadku nie ma znaczenia, jak pieniądze zostaną dostarczone, może to być przelew z każdego banku światowego, ale i gotówka.

Koniecznie należy również zwrócić uwagę na podatki, które trzeba uregulować. Podczas samego zakupu nieruchomości niezbędna jest opłata podatku z tym związanego, niezależnie czy jest to obiekt nowy, czy używany, kwota wyniesie 8% kwoty zapłaconej poprzedniemu właścicielowi. Z kolei opłata za skorzystanie z usług notariusza oraz wpis do księgi wieczystej wyniesie 2% wartości obiektu.

Jak widać, sam proces nie jest zbyt trudny, a pamiętajmy, że takie inwestycje z reguły realizuje się przy pomocy biura nieruchomości, które przeprowadzi kupującego przez cały proces zakupu nieruchomości.

Pozdrawiamy, Greg-nieruchomości.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.