Opublikowano:: śr, Sie 19th, 2015

Zakup domu w Chorwacji

Mając marzenia, każdego dnia, miesiąca, czy roku dążymy do ich spełnienia. Nie ma w tym nic zaskakującego. Jednak ci, którzy niezbyt dobrze radzą sobie z podejmowaniem decyzji, mogą niekiedy pozostać jedynie przy swoich marzeniach. Bo, aby zacząć je spełniać potrzebna jest pewność siebie i swoich działań.

Jak zapewne wszyscy się domyślają, zakup nieruchomości nie jest prostą decyzją. Trzeba przemyśleć wiele spraw, zbadać rynek, zgłosić się do odpowiedniej instytucji czy zebrać pieniądze. W Polsce może to się skończyć kilkoma dniami załatwiania przeróżnych spraw, przeszukiwania oferty czy konsultacji. Wydawać by się mogło, że zakup nieruchomości za granicą będzie jeszcze bardziej skomplikowany niż w naszym kraju. Nic bardziej mylnego!

Chcąc zakupić dom czy mieszkanie w Chorwacji, wcale nie będziemy zmuszeni do skompletowania dużo większej puli wymaganych dokumentów. Dziś każdy cudzoziemiec może kupować nieruchomości w Chorwacji. Wystarczy, że kraj podpisał porozumienie o wzajemnych stosunkach, które regulują proces zakupu i sprzedaży nieruchomości. Jako że Polska podpisała takie porozumienie, każdy z nas może zakupić swój wymarzony dom na południu Europy, gdzie słońce błogo świeci każdego, rozleniwiając zarówno turystów, jak i mieszkańców. Nieruchomość musi jednak znajdować się na gruncie budowlanym, w przeciwnym razie nabywca (obcokrajowiec) nie zostanie wpisany do KW jako nowy właściciel.

Praktycznie każdy może nabyć nieruchomość w Chorwacji, nie ma tutaj znaczenia czy jest to osoba prywatna, czy prawna. Istnieją jednak pewne różnice, które całkowicie zmieniają proces zakupu. W przypadku osób prawnych proces zakupowy znacznie się wydłuża, gdyż wymaga złożenia potwierdzonych notarialnie i przetłumaczonych na język chorwacki dokumentów firmy.

W przypadku zakupu czy sprzedaży nieruchomości przez osobę prywatną, w zasadzie wystarczy  paszport i numer identyfikacyjny OIB. Wszystko za sprawą tego, że zgodnie z prawem unijnym, od 2009 roku mieszkańcy krajów Unii nie muszą uzyskiwać pozwolenia, aby zakupić nieruchomość na terenie Chorwacji.

Aby sfinalizować zakup nieruchomości, konieczne jest spełnienie kilku istotnych warunków. Przede wszystkim niezbędne jest uregulowanie wszystkich płatności związanych z zakupem. Kosztem obowiązkowym jest opłata usług biura adwokackiego, koszty notarialne i wpis do księgi wieczystej. Wynoszą one 1% wartości nieruchomości. Należy jednak zaznaczyć, że nie może to być mniej niż 1000 euro. Prawnik przygotowuje umowę kupna-sprzedaży i w imieniu kupującego/sprzedającego składa wniosek do sądu (Ksiąg Wieczystych) o wpis nowego właściciela/wykreślenie sprzedającego i wniosek do Urzędu Skarbowego o naliczenie podatku od nabycia nieruchomości.

To właśnie biuro nieruchomości przygotowuje cały proces sprzedażowy. Pracownicy biura kontrolują, aby proces zakupu przebiegał zgodnie z wytyczonymi normami, aż do uzyskania przez klienta pełni praw do nieruchomości (moment wpisu do ksiąg wieczystych).

Finalizując zakup, należy opłacić jednorazowy podatek od nieruchomości, który w przypadku Chorwacji wynosi 5% (są od tego wyjątki) od ceny nieruchomości. Ponadto niezbędna jest opłata prowizji agencji nieruchomości, która w prawie chorwackim ustalona została na poziomie 3% ceny nieruchomości, zwyczajowo jednak nie mniej niż 2000 euro.

Zamieszczone powyżej informacje są jedynie podstawowymi. To biura nieruchomości przeprowadzają klienta przez cały proces zakupowy. Dziś w zasadzie wystarczy jedynie udać się do odpowiedniej agencji, wyrazić swoje zainteresowanie i odpowiednia osoba przeprowadzi nas przez całe postępowanie.

Pozdrawiamy, Greg-nieruchomości.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.