Opublikowano:: czw, Gru 10th, 2015

Turbosprężarka. Turbodoładowanie

Turbosprężarka to urządzenie, które do tej pory było raczej utożsamiane z Dieslem. Jednak rozwój downsizingu (zastępowania większego układu napędowego mniejszym o tych samych parametrach) spowodował, że takie rozwiązania zaczęto stosować również silnikach benzynowych.

turbosprezarkiJeśli mielibyśmy w prostych słowach określić, czym jest turbosprężarka, to wystarczyłoby wspomnieć o sprężarce powietrza i turbinie. Oba elementy są umieszczony na tym samym wale. Zadaniem turbosprężarki jest prawidłowe doładowanie silnika, aby zwiększyć jego moc choćby na chwilę. Wspomniana turbina jest zasilana poprzez spaliny z silnika, a w przypadku sprężonego powietrza dużą rolę odgrywa sam silnik. Pojawienie się turbosprężarki w historii motoryzacji, możemy zawdzięczyć przede wszystkim Alfredowi Buchi, który opatentował swój wynalazek w 1905 roku. Dopiero w 1938 roku turbosprężarka została użyta w samochodach ciężarowych, a 37 lat później w autach osobowych i wyścigowych.

Opisując budowę turbosprężarki, możemy skoncentrować się tylko na trzech fundamentalnych częściach: obudowa środkowa (wraz z łożyskowym wałkiem znajdującym się wewnątrz), turbina gazowa oraz kompresor (bądź sprężarka) typu odśrodkowego.

Działanie turbosprężarki

Napęd turbosprężarki działa w oparciu o energię pochodzącą ze spalin, które otrzymujemy poprzez spalanie mieszanki powietrzno-paliwowej i używane są do napędzania wirnika turbiny. W ten sen sposób uzyskiwana jest prędkość obrotowa wału na poziomie 100-200 tysięcy obrotów na minutę. Wspominaliśmy o wspólnym osadzeniu turbiny i sprężarki, a ma to znaczenie przy zwiększaniu się prędkości obrotowej turbiny, gdyż wtedy automatycznie zaczyna działać wirnik sprężarki, umiejscowiony w kadłubach. Natomiast dzięki ślizgowemu i oporowemu łożysku, zestaw: „turbina+sprężarka” może utrzymywać w środkowym kadłubie.

Zagrożenia

510638095_bf0e93eeb0_oAby sprężarka mogła funkcjonować bez żadnych przeszkód, a wszelkie normy bezpieczeństwa były zachowane, niezbędne jest wykorzystanie oleju, który wprowadzany jest poprzez specjalne kanały olejowe. Olej powinien być systematycznie wymieniany, mając przede wszystkim na względzie wysokie temperatury, które w przypadku silników benzynowych kształtują się w okolicy nawet… 1000 stopni Celsjusza. Polecamy również wymieniać filtr oleju i powietrza.

Co prawda, silnik dzięki zamontowaniu turbosprężarki osiąga większą moc, ale nie można pominąć kwestii odpowiedniej eksploatacji. Jednym z ważniejszych elementów – poza wymianą olejów i filtrów – jest odczekanie kilku sekund, zanim zgasimy pojazd. Dzięki temu turbosprężarka łagodnie zejdzie z obrotów. W innym wypadku zachodzi ryzyko, że turbosprężarka będzie pozbawiona właściwego smarowania.

Pozdrawiamy, Powietrze.com.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.