Opublikowano:: wt, Sty 19th, 2016

Reklama a silne oddziaływanie na emocje

Współcześnie jesteśmy wystawiani każdego dnia na działanie niezliczonej ilości bodźców. Najróżniejsze dźwięki, obrazy, zapachy wręcz nas atakują i gdyby nasz umysł nie nauczył się choć w pewnej części ich ignorować, z całą pewnością nie byłoby możliwe skupienie się przez dłuższy czas na jednej czynności, nie wspominając o tym, że 90% społeczeństwa najzwyczajniej cierpiałoby na zaburzenia psychiczne. Podobnie sprawa wygląda z marketingiem. Bez względu na to, czy włączymy telewizję, korzystamy z Internetu, zaglądamy do skrzynki pocztowej lub mailowej, słuchamy radia, idziemy ulicą lub czytamy gazetę – wszędzie można spotkać reklamę.

punch-316605_640Na większość treści tego typu przestaliśmy już zwracać uwagę. Stos ulotek z wycieraczki wyrzucamy bez zastanowienia do kosza, zasłaniające całą stronę internetową banery zamykamy, gdy tylko pojawi się „krzyżyk”, telewizję wyciszamy na czas przerwy reklamowej, a niepotrzebne maile oznaczamy jako spam. Podczas gdy odbiorca ma do czynienia z takim natłokiem informacji bardzo trudno zatrzymać na dłużej jego uwagę i zachęcić do zapoznania się z naszą ofertą. Specjaliści od marketingu sięgają do coraz to nowszych rozwiązań, które pozwolą wyróżnić się na tle innych ogłoszeń.

Dobra reklama powinna przede wszystkim wywołać u odbiorcy jakąś reakcję i wzbudzić we nim określone emocje. Dzięki temu przekaz niewątpliwie zostanie na dłużej w pamięci, co wiąże się z dużym prawdopodobieństwem zapoznania się z ofertą i skorzystaniem z usług lub zakupem naszego produktu. Jednym z typów reklamy jest shockvertising. Ma on na celu zaszokować odbiorcę i jest stosowany zarówno w celach komercyjnych, jak i w kampaniach społecznych czy też przez organizacje non-profit. Treść ma charakter bardzo kontrowersyjny, silnie wpływający na odbiorcę i najczęściej wiąże się z seksem, przemocą, tematami tabu, a także przekracza granice norm społecznych.

Część specjalistów wskazuje jednomyślnie na wysoką skuteczność takiego przekazu, gdyż niewielka garstka ludzi nie zwróci na taką reklamę uwagi. Z natury lubimy sensacje, mocne doznania i pewne skrajności, co w duże mierze wykorzystują media. Każdego dnia zasypują nas tragicznymi newsami z kraju i świata. Z drugiej jednak strony, jeśli treść będzie zbyt ciężka do przyjęcia i wywoła nader silny dyskomfort, może zostać zwyczajnie wyparta z umysłu odbiorcy. Idealnym przykładem są paczki papierosów z napisami „Palenie powoduje raka płuc”, „Palacze tytoniu umierają szybciej”, „Palenie zabija” czy też (choć niespotykane w Polsce) opakowania ze zdjęciami płuc palacza, nowotworów itp. Choć konsument sięgając po każdego papierosa mimowolnie widzi ten przekaz, nie rezygnuje z nałogu. Warto zatem pamiętać, iż najważniejsze to zachowanie odpowiedniej równowagi i dostosowanie do grona odbiorców. Co więcej przewidzieć należy, w jaki sposób reklama zostanie odebrana i czy efekt będzie zgodny z zamierzonym, a nie – wręcz odwrotny.

Pozdrawiamy, Extrema.com.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.