Opublikowano:: czw, Sty 14th, 2016

Pieczątka firmowa

W polskim prawie nie istnieje żaden zapis, mówiący o obowiązku posiadania pieczątki przez osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. Mimo to pieczęć w niektórych przypadkach może okazać się niezbędna i znacząco ułatwiać wykonywanie pewnych czynności.

pieczatkaPieczątka firmowa najczęściej pełni rolę informacyjną i umożliwia zidentyfikowanie przedsiębiorstwa. Załatwiając coś w instytucjach publicznych można się spotkać z wyznaczonym miejscem na podpis i pieczęć firmową. Jeśli nie dysponuje się pieczątką, wystarczy napisać oświadczenie – „nie posiadam pieczątki firmowej”, wraz z imieniem, nazwiskiem i czytelnym podpisem. Może się zdarzyć, iż urzędnik zareaguje wielkim zdziwieniem na wiadomość, że nie mamy pieczątką i stwierdzi, że jest to wymagane. W takiej sytuacji trzeba poprosić o wskazanie ustawy lub aktu prawnego, który o tym mówi. Zgodnie z tym, co zostało napisane na wstępie – nic takiego nie figuruje, więc problem powinien rozwiązać się sam.

Pieczątka bywa natomiast wymagana w przypadku zakładania rachunku bankowego czy też nawiązywania współpracy z firmą ubezpieczeniową. Te instytucje mają prawo ustalać własne zasady zawierania umów, do których trzeba się dostosować. Pieczęć mile widziana, a wręcz wymagana jest także na wystawianych fakturach, umowach, kontraktach, ofertach, dokumentach firmowych, deklaracjach podatkowych itp. Szczególnie przydaje się w przypadku wystawiania mnogiej ilości dokumentów, gdzie konieczne są dane firmy. W tym przypadku pieczątka stanowi duże ułatwienie i znacznie usprawnia pracę.

W zależności od zastosowania, na pieczątce wymagane są różne dane, jednak standardowo umieszcza się:

– nazwę firmy oraz jej formę prawną lub imię i nazwisko osoby fizycznej, wraz z nazwą pod jaką funkcjonuje jej działalność gospodarcza

– adres siedziby firmy, kod pocztowy, miasto

– telefon kontaktowy (czasem także adres strony internetowej i e-mail)

– numer identyfikacyjny NIP

– numer identyfikacyjny REGON

Kwestia rozmieszczenia informacji zawartych na pieczątce nie jest w żaden sposób określona, podobnie jak czcionka czy wielkość liter. Pieczątka stanowi również doskonałą formę autoreklamy, zatem (i ile się zmieści i nie jest zbyt skomplikowane) może zawierać również logo. Warto zadbać o estetykę i czytelność informacji.

Polscy właściciele firm nie mają obowiązku posiadania pieczęci firmowej, jednakże warto w nią zainwestować. Koszt wyrobienia waha się między 30 a 50 zł, natomiast w wielu przypadkach pieczątka jest po prostu wygodna. Warto również podkreślić, iż jej brak może negatywnie wpływać na wizerunek firmy.

Pozdrawiamy, Extrema.com.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.