Opublikowano:: sob, Lut 2nd, 2019
Biznes | Przez gazeta

Miałeś wypadek — sprawdź, od czego zależy kwota odszkodowania na naprawę auta

Wypadek czy stłuczka to sytuacje, w których niełatwo zachować zimną krew. Dlatego warto zawczasu dowiedzieć się więcej na temat przysługujących Ci praw oraz sposobów, w jakie możesz odpowiednio zadbać o przywrócenie stosownego stanu swojemu autu. Sprawdź, od czego zależeć może wysokość kwoty odszkodowania na jego naprawę.

Czy naprawa auta jest opłacalna? Szkoda częściowa i całkowita

 Miałeś wypadek — sprawdź, od czego zależy kwota odszkodowania na naprawę auta

W przypadku poważnego uszkodzenia auta możesz mieć do czynienia z sytuacją, w której ubezpieczyciel uzna, że naprawa Twojego samochodu po prostu się nie opłaca. Co dokładnie oznacza to sformułowanie? To zależy od tego, czy szkoda ma być likwidowana z ubezpieczenia OC sprawcy, czy też z Twojej polisy AC.

W tym pierwszym przypadku taki rodzaj szkody można stwierdzić tylko wtedy, gdy naprawa okazuje się droższa niż samochód przed wypadkiem — jej koszt musi wynosić co najmniej 100% wartości auta (sprawdź szczegóły w tekście „Szkoda całkowita z OC i AC? Na co uważać?”). Obowiązkiem ubezpieczyciela jest też wsparcie Cię w procesie pozbycia się wraku samochodu. Co więcej, masz sporo możliwości odwołania się od decyzji firmy ubezpieczeniowej; a jeśli dowiedziesz, że auto można naprawić w spełniającej wymogi cenie, ubezpieczyciel będzie musiał pokryć koszty takiej naprawy.

Nieco trudniejsza jest sytuacja, gdy szkoda likwidowana jest z ubezpieczenia autocasco — tu wiele zależy od szczegółowych zapisów konkretnej polisy. Szkodę całkowitą można orzec, gdy koszt naprawy wynosi minimum 70% wartości pojazdu.

Czy naprawa auta jest opłacalna? Szkoda częściowa i całkowita

Autocasco — dlaczego warto podać rzeczywistą wartość pojazdu?

Wybierając ubezpieczenie AC i ustalając wysokość składki, czasem zaniża się lub zawyża rzeczywistą wartość pojazdu — np. chcąc płacić niższą składkę ubezpieczeniową. Warto pamiętać, że takie działania mogą przysporzyć Ci sporo problemów, kiedy naprawdę dojdzie do wypadku. Dlaczego?

Zaniżenie wartości pojazdu pozwala opłacać niższą składkę. Jednak sprawia zarazem, że po wypadku otrzymasz niższe odszkodowanie, które może nie pokryć rzeczywistych kosztów naprawy. Jest to zatem ryzykowne rozwiązanie. Stratny będziesz także w przypadku orzeczenia szkody całkowitej.

Z kolei zawyżenie wartości pojazdu nie tylko sprawia, że płacisz zawyżoną składkę, ale też okazuje się niekorzystne przy orzeczeniu szkody całkowitej z AC. W takiej sytuacji otrzymujesz odszkodowanie w wysokości wartości pojazdu sprzed wypadku, pomniejszonej o wartość wraku. Kiedy wartość wraku jest mocno zawyżona, możesz mieć poważny kłopot z jego sprzedażą i ostatecznie będziesz stratny.

Autocasco — dlaczego warto podać rzeczywistą wartość pojazdu

Rozliczenie gotówkowe czy bezgotówkowe — co się opłaca?

Jako właściciel oddawanego do naprawy samochodu decydujesz, czy wybierzesz rozliczenie gotówkowe czy bezgotówkowe. Co jest bardziej opłacalne?

Rozliczenie gotówkowe, zwane też wariantem kosztorysowym, zakłada wypłacenie ubezpieczonemu odpowiedniej kwoty przewidzianej na naprawę auta, ustalonej na podstawie wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę oraz odpowiedniego kosztorysu. To rozwiązanie jest najczęściej opłacalne w przypadku starszych aut oraz niewielkich uszkodzeń, czy też w przypadku posiadania sprawdzonego „zaprzyjaźnionego” i niedrogiego warsztatu. Możesz wówczas skorzystać z części zamiennych i samodzielnie zdecydować o szczegółach związanych z naprawą.

Rozliczenie bezgotówkowe, czyli wariant warsztatowy, jest niezwykle wygodne — ubezpieczyciel załatwia wszelkie formalności i organizuje naprawę w warsztacie, z którym ma podpisaną umowę. To rozwiązane wybierane najczęściej w przypadku nowych czy droższych samochodów.

Wybierając metodę likwidacji szkody, zwróć uwagę na wiek oraz stan auta, a także na to, czy likwidacja dokonywana jest z OC sprawcy czy Twojego AC — w tym drugim przypadku sprawdź, czy warunki polisy nie przewidują zmniejszenia odszkodowania o konkretny procent wartości wymienianych części.