Opublikowano:: wt, Mar 31st, 2015

Kreatywność

Coraz częściej słyszymy, że liczy się to, aby być kreatywnym, liczy się kreatywne podejście do tematu, kreatywne rozwiązywanie problemów, kreatywność sama w sobie. To z pewnością cecha coraz bardziej pożądana w dzisiejszych czasach, szczególnie jeśli przychodzi nam czytać ogłoszenia o prace. I choć z pozoru może się wydawać, że cecha ta jest czymś wyjątkowym, i tylko niewielka liczba osób może się nią wyróżniać, to niewątpliwie w tym przypadku jesteśmy w błędzie.

Nie ma osób, które nie są kreatywne. Bardzo ważne w pracy współczesnego menedżera jest pobudzanie kreatywności u swoich pracowników, inspirowanie i zachęcanie do wykraczania poza przyjęte normy.

8322120385_52102242c4_kJako ludzie, wszyscy posiadamy tę zdolność. Oczywiście zdarza się, że jest nieumyślnie tłumiona przez pewne zachowania, co w konsekwencji może negatywnie odbijać się na naszym funkcjonowaniu
w pracy i domu. Co zatem zrobić aby nie wpaść w pułapkę, aby wyzwolić w sobie pokłady kreatywności, myśleć niesztampowo i wykraczać poza nakreślone nam granice? Co zrobić, aby pobudzać w innych pokłady kreatywności? Przede wszystkim trzeba wyzbyć się myślenia schematami. Jeśli jesteś menedżerem i zarządzasz zespołem, nie możesz dać odczuć pracownikom, że mają udzielać takiej odpowiedzi, jak ty oczekujesz. Każdy ma prawo do wyrażania własnych myśli, nawet jeśli nie jest ona zgodna z Twoim schematem myślenia. Takim zachowaniem możesz jedynie blokować tworzenie się nowych pomysłów oraz chęć dzielenia się nimi z twoją osobą. Staraj się dowiedzieć, dlaczego popierają twoje propozycje, co sądzą na ich temat i czy chcieliby coś dodać lub zmienić. Nie zapomnij też uświadomić pracowników, że często istnieje więcej niż jedna dobra odpowiedź czy rozwiązanie. Jest to ważny krok w przełamywaniu barier, które często sami sobie tworzymy. Jedną z najgorszych postaw jest lęk przed wprowadzaniem zmian w tych procedurach, które zostały utarte i nie podejmuje się nawet prób ich zreformowania. Warto zaryzykować i wykazać się odwagą.

Zmiany są potrzebne, ponieważ zachodzą one w każdej dziedzinie, a zadaniem menedżera jest m. in. analiza rynku
i dopasowywanie działań do jego potrzeb. Zachęcaj i motywuj do podejmowania prób, natomiast nie krytykuj, nawet jeśli uważasz jakiś pomysł za zły. Oczywiście nie oznacza to, żebyś za każdym razem przytakiwał. Wyraź swoje zdanie, ale w taki sposób, by nie zniechęcić do wyrażania przyszłych sugestii. Pamiętaj, że nawet nie najlepsze pomysły mogą stać się bardzo dobrym źródłem inspiracji.

Żeby pobudzić kreatywne myślenie, przede wszystkim trzeba postawić na otwartość. Dobra komunikacja w zespole to podstawa, podobnie jak ciągły rozwój. Jak to się mawia „nie od razu Rzym zbudowano”, więc nie wymagaj od swoich pracowników już na samym początku pomysłów idealnych. Tworzenie to proces, który trwa. Swoje propozycje, a także umiejętności trzeba nieustannie doskonalić. Daj zatem możliwości rozwoju i zachęcaj do tego swoich pracowników. Organizuj tzw. „burze mózgów” lub spotkanie kreatywne między działami. Zainwestuj w szkolenia oraz ćwiczenia zarówno umysłowe, jak i analityczne. Pozytywny wpływ na kreatywność ma również zmiana otoczenia, nowe doświadczenia czy techniki relaksacyjne, które nie pozwalają na popadanie w rutynę. Pamiętaj, że to ty jesteś głównym filarem tego zespołu i twoim zadaniem jest dbanie o jedność grupy. Dbaj o to, by chciano się rozwijać. Spraw, by cel tych działań był widoczny i miał dla każdego sens. Motywuj.

Dla rozwoju zarówno osobistego, jak i innowacyjnych rozwiązań stosowanych w twoim przedsiębiorstwie niezbędna jest kreatywność. Pomimo iż, jednym przychodzi to z większą łatwością, innym nieco trudniej, niezbędny jest rozwój. Tę cechę trzeba ćwiczyć i działać tak, by nie tworzyć wokół niej barier, wtedy będziesz miał pewność, że tworzysz coś naprawdę wielkiego, a Twój zespół nie boi się wykraczać poza normy i wyrażać siebie.

Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.