Opublikowano:: pon, Gru 21st, 2015

Kabina lakiernicza a filtry powietrza

W branży lakierniczej nieobce jest pojęcie filtrów powietrza, które są niezbędnym elementem, aby miejsce pracy było w pełni bezpieczne. Należy sobie zdać sprawę, jak szkodliwe są wszelkie zanieczyszczenia i pyły, dlatego bez odpowiedniego przygotowania kabiny lakierniczej trudno sobie wyobrazić pracę w odpowiednich warunkach, które nie zagrażałaby zdrowiu i życiu. W takiej sytuacji konieczne jest zainstalowanie odpowiednich filtru. Dzielimy je na trzy główne grupy: przeznaczone do kabin, do instalacji sprężonego powietrza, a także specjalne tylko do ochrony pracownika.

Jeśli chodzi o pierwsze z wymienionych, to tutaj również należy zastosować osobny podział na: podłogowe, wstępne i sufitowe.

6852438353_5c1d28b1e4_zPodstawową funkcją podłogowych jest wyłapywanie mgły lakierniczej, jednak do tego celu niezbędna jest systematyczna konserwacja albo ewentualna wymiana niesprawnego filtru, żeby mógł skutecznie wyłapywać wszelkie zanieczyszczenia. W innym wypadku może dojść do awarii i koszty będą nieporównywalnie większe niż regularne czyszczenie. Zazwyczaj tego typu filtry są skonstruowane z maty z włókien szklanych, ale zdarzają się również takie, które produkuje się w oparciu o wkłady kartonowe.

W przypadku filtrów wstępnych, celem ich działania jest oczyszczenie powietrza, które jest zasysane do kabiny od zewnętrznej strony. Podczas produkcji tego typu filtrów, używa się przede wszystkim włókniny poliestrowej, chociaż sporą rolę odgrywa także specjalny układ filtra, który powoduje, że wszystkie szkodliwe zanieczyszczenia zostają powstrzymywane już wewnątrz włókniny. Podobnie jak w przypadku filtrów podłogowych, koniecznie jest kontrolowanie na bieżąco, w jakim jest stanie. Jeśli odkryjemy, że filtr jest zabrudzony lub nieszczelny, to musimy natychmiast interweniować, gdyż zachodzi spore ryzyko, że niewłaściwie eksploatowany filtr wstępne będzie powodował zanieczyszczenie filtra sufitowego.

Kabina_Lakiernicza_2Skoro już jesteśmy przy filtrze sufitowym, to jego zadanie polega w głównej mierze – podobnie jak w przypadku wszystkich filtrów – na usuwaniu zanieczyszczeń, które dostają się do kabiny z powietrza. Pod warunkiem, że będziemy dbali o ich czystość, bo inaczej nastąpi blokowanie cyrkulacji powietrza w kabinie. W efekcie opadanie kurzu lakierniczego będzie bardzo powolne, podobnie jak osuszanie.

Natomiast filtry, które są używany do instalacji sprężonego powietrza, powinny dysponować dużo większą wydajnością niż pistolet. Jeśli ten warunek nie będzie spełniony, dojdzie do zbyt dużego spadku ciśnienia w instalacji. Filtr ten jest złożony z dwóch podstawowych sekcji: oczyszczania dokładnego oraz wstępnego.

W przypadku ostatniej grupy filtrów (służącej ochronie zdrowia lakiernika), to tutaj mamy do czynienia głównie z maskami lakierniczymi, których zdaniem jest zabezpieczenie przed substancji chemicznymi. Najpopularniejsze są maski przeciwpyłowe, które zawierają włókninę filtracyjną, blokując drogę cząsteczkom.

Pozdrawiamy, Filterpol.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.