Opublikowano:: czw, Maj 14th, 2015

Jak zaplanować każdy dzień?

Problem organizacji własnego czasu jest powszechnie spotykany. Z pewnością każdemu z nas choć raz zdarzyło się, że mimo bardzo ambitnych planów uciekło nam pół dnia, a nasze zadania nie zostały zrealizowane. Takie sytuacje nie tylko są przyczyną tworzących się zaległości, ale mają również szereg innych negatywnych konsekwencji. Zwykle wywołują w nas frustrację, poczucie winy, stres, a nierzadko skutkują również nieprzyjemnościami np. w pracy. Na szczęście da się temu zaradzić! Zapraszamy do zapoznania się z kilkoma cennymi poradami, które ułatwią Ci planowanie Twojego dnia.

Ustal priorytety

W pierwszej kolejności musisz zdać sobie sprawę z tego, co masz do zrobienia. Najlepszym sposobem będzie wypisanie na kartce wszystkich obowiązków. Nie zapomnij również o podzieleniu ich – od najistotniejszych i najpilniejszych do tych o małej wadze i nienaglących zadań. Ponieważ znaczna większość ludzi jest wzrokowcami, możesz przygotować prowizoryczną tabelkę lub schematyczny rysunek. Dzięki temu łatwiej będzie Ci przejść do kolejnego etapu.

 

Mierz siły, na zamiary

Każda czynność wymaga poświęcenia jej pewnej ilości czasu. Określ mniej więcej, ile potrzebujesz go na wykonanie poszczególnych zadań. Zrób to jednak uczciwie i nie dawaj sobie godziny na napisanie jednego e-maila. Z drugiej strony mierz siły na zamiary. Musisz dokonać realnej oceny, gdyż w przeciwnym razie i tak nie uda ci się zrealizować swoich planów. Warto również uwzględnić niezależne od nas okoliczności, które mogą spowodować pewne opóźnienia jak np. wypadek komunikacyjny lub problem z komputerem i o ile to możliwe – mieć pewną „rezerwę”.

Rozplanuj dzień

Przygotuj listę zadań na dany dzień tak, by w pierwszej kolejności wykonać czynności priorytetowe. Wiedząc już, ile czasu potrzebujesz na ich realizację, najlepszym rozwiązaniem będzie dopisanie konkretnych godzin. Przykładowo: „Przygotowanie prezentacji 11.00-12.30”. Wówczas dołóż wszelkich starań, aby zmieścić się w tym przedziale czasowym. Zawsze miej w pobliżu zegarek i czasem na niego spoglądaj, by móc kontrolować czas. Ale uwaga! Nie rób tego co 5 min, bo tym sposobem będziesz się rozpraszać i nie zrobisz tego, co masz.

Pilnuj się!

Chcąc zrobić to, co zamierzałeś, musisz ściśle trzymać się swojego planu. Skup swoją uwagę na tym, co dla ciebie istotne i wyeliminuj czynniki rozpraszające. Dzięki temu znacznie szybciej zakończysz aktualne zadanie i będziesz w stanie przejść do następnego. Jeśli nagle wyniknie coś na tyle ważnego, że nie uda ci się realizować planu, uwzględnij te czynności w kolejnym dniu. Pamiętaj jednak o tym, by nie odkładać nic na później. Zwłaszcza tych zadań, na których realizację masz najmniejszą ochotę.

Planowanie to początkowo dość trudna „sztuka”, ale za każdym razem pójdzie znacznie szybciej. Ponadto pozwoli ci zaoszczędzić sporo czasu i ułatwi realizowanie określonych celów. Pamiętaj, że „czas to pieniądz” i nie warto go marnować.

Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.