Opublikowano:: pt, Lip 10th, 2015

Headhunter – „łowca głów”

Chodź zawód headhuntera powstał w Stanach Zjednoczonych już w latach 40., rozwinął się dopiero 20 lat później. Do Polski dotarł natomiast w latach 90., lecz wciąż nie cieszy się sporą popularnością. W dosłownym tłumaczeniu „headhunter” oznacza „łowca głów”, a osoba pracująca w takiej profesji stoi niekiedy przed naprawdę trudnym zadaniem.

13903368609_4602e2e070_k

„Łowca głów”, czyli kto?

Headhunterzy poszukują osób, które posiadają pożądane umiejętności, kwalifikacje i cechy charakteru. Najczęściej działają na zlecenie firmy, która prowadzi rekrutację. Należy jednak podkreślić, iż nie są oni pracownikami agencji zatrudnienia czy też urzędu pracy. Ich cel nie stanowią bowiem przeciętni pracownicy, a wybitni specjaliści w jakiejś dziedzinie, dyrektorzy czy też menedżerowie dużych firm. Znalezienie takiej figury to jedno, ale przekonanie jej do zrezygnowania z obecnej posady i podjęcia pracy w nowej firmie – to drugie.

Siła argumentów

Zadanie to jest względnie łatwe, jeśli idealny kandydat jest znudzony lub niezadowolony ze swojej pracy. Znacznie turniej nakłonić go do zmiany, jeśli odpowiadają mu obecne zarobki, warunki w biurze i panująca tam atmosfera. Headhunter musi wykazać się sporymi umiejętnościami i siłą perswazji, by osiągnąć swój cel. Zwykle w pierwszej kolejności pada propozycja wyższych zarobków. Jeśli w odpowiedzi usłyszy, że w aktualnym miejscu zatrudnienia ten również może ubiegać się o podwyżkę, musi próbować innych metod. Zazwyczaj oferuje sponsorowanie wycieczek czy kosztownych pakietów szkoleniowych, pakietów świadczeń medycznych, atrakcyjny samochód firmowy czy inne wartościowe udogodnienia.

Profesjonalny headhunter

By pracować jako headhunterem, ukończenie określonego kierunku studiów nie jest wcale obligatoryjne. Jednak zwykle najlepiej czują się w tej roli osoby z wykształceniem z zakresu nauk społecznych np. socjologia, zarządzanie czy psychologia. Jest to związane z koniecznością prowadzenia rozmów, umiejętnością negocjowania, a także rozpoznawania i przewidywania reakcji różnych ludzi. Należy również umiejętnie wyciągać wnioski i posiadać jak największą wiedzę zarówno o swoim rozmówcy i jego obecnej firmie, jak też całej branży w jakiej się obraca. Istotą jest znalezienie właściwego sposobu, który pozwoli dotrzeć do danej osoby i skutecznie ją przekonać do swoich racji. Nie bez znaczenia jest oczywiście osobowość i indywidualne predyspozycje headhuntera. Przede wszystkim powinien charakteryzować się łatwością nawiązywania kontaktów, empatią i wytrwałością, a także umiejętnie prowadzić negocjacje.

Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl 

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.