Opublikowano:: wt, Sty 19th, 2016

Galeria, centrum, park handlowy – architektoniczne wyzwanie

Nieruchomość handlowa, zaplanowana, zbudowana i zarządzana jako jeden podmiot, ale składający się ze sklepów i części wspólnych, w którym minimalna powierzchnia najmu wynosi 5 tys. m kw., a minimalna liczba sklepów to 10 – to centrum handlowe. Parkiem handlowym nazwiemy natomiast spójnie zaprojektowany, zaplanowany i zarządzany projekt, który składa się w głównej mierze ze średniej i dużej wielkości obiektów handlowych o wyspecjalizowanym charakterze. Nieruchomości handlowe możemy nazwać „prywatnymi obiektami publicznymi”. To miejsca zakupów, spotkań i rozrywki, które aby przyciągnąć klientów, muszą odznaczać się nie tylko atrakcyjną ofertą sklepów i usług, ale także być ciekawie i funkcjonalnie zaprojektowane.

galeriaNa polskim rynku działa ponad 400 centrów handlowych. 90% z nich funkcjonuje w tradycyjnym formacie, 8% to parki handlowe, a zaledwie 2% stanowią centra wyprzedażowe (dane z roku 2013). W Polsce centra pojawiły się mniej więcej w 1995 roku i przeszły kilkuetapową ewolucję. Przez pierwsze trzy lata budowano głównie centra skupione wokół hipermarketu z kilkoma dodatkowymi sklepami. W kolejnych latach powstawały centra z coraz większą liczbą sklepów, w których hipermarket nadal stanowił punkt centralny. Obiekty z czasem stawały się coraz atrakcyjniejsze wizualnie; do ich zaprojektowania przykładano coraz większą wagę. Istotne były już nie nie tylko sklepy i ceny, ale także design. Kolejne centra – coraz częściej nazywane galeriami – zdobywały nagrody za najlepsze projekty architektoniczne.

Polska znajduje się na 6. miejscu w Europie pod względem sprzedaży w centrach handlowych. W ciągu zaledwie czterech lat liczba obiektów wzrosła u nas z 295 w 2008 r. do 391 w roku 2012. Podaż centrów ciągle wzrasta i jak się okazuje – odpowiada to popytowi na nie.

Jak pokazują badania GfK, zakupowa droga klienta przebiega na kilku etapach, z których wystrój wnętrza galerii znajduje się na strategicznej pozycji. Kiedy klient jest zainteresowany danym produktem (etap rozważania), rozpoczyna poszukiwania informacji na jego temat. Szuka inspiracji w Internecie, weryfikuje swoje oczekiwania. Następnie z zamiarem kupna kieruje się do centrum handlowego. Pierwsze, co po wejściu do budynku ma wpływ na jego nastrój, nastawienie i w efekcie końcową decyzję o zakupie, to wystrój wnętrza, a więc m.in. łatwość nawigacji, komunikacji, światło, muzyka, kolorystyka i charakter materiałów wykończeniowych. Wszystkie te elementy stanowią filtr, przez który musi przejść najpierw klient, by dotrzeć do konkretnego sklepu i zainteresować się zakupem.

Obiekty użyteczności publicznej to dla projektanta prawdziwe wyzwanie – także ze względu na podłogi. Mają one bowiem to do siebie, że znajdujące galeria2się tam powierzchnie są rozległe i w dużej mierze niezagospodarowane, zwłaszcza w holu i atrium (zarówno ze względu na komunikacyjne potrzeby, jak i ze względów estetycznych) Każdego dnia po podłogach np. centrum handlowego przechodzą tysiące stóp klientów, którzy pragną robić zakupy w miejscu estetycznie zaprojektowanym i bezpiecznym. Podłoga w galerii musi zatem pięknie wyglądać mimo intensywnej, niemal ciągłej eksploatacji, a jednocześnie być bezpieczna. Klient nie ma bowiem tak dużego i bezpośredniego kontaktu z żadnym innym elementem architektury i wystroju wnętrza galerii, jak z podłogą. Jest to zatem element najłatwiej i najszybciej ulegający skutkom intensywnej eksploatacji. Zniszczona podłoga znacznie obniża jakość wystroju wnętrza… i nastawienie zakupowe konsumenta. Dlatego na podłogi w tak specyficznych obiektach użyteczności publicznej architekci polecają panele z wysokociśnieniowego laminatu HPL o najwyższej klasie ścieralności A6 i bardzo mocnych połączeniach między poszczególnymi panelami (np. marki Alloc). Ich gęstość mieści się w przedziale 900-965 kg/m kw.; są odporne na żar papierosów, blaknięcie, uderzenia i zarysowania i wilgoć. Panele Alloc w zależności od kolekcji pęcznieją od 6-10% (norma to 18%). Realistyczne struktury paneli dodatkowo nadadzą wnętrzu centrum sprzyjający prozakupowym postawom konsumentów.

Pozdrawiamy, Alloc.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.