Opublikowano:: wt, Sty 19th, 2016

Ergonomiczne stanowisko pracy ucznia. Co nakazują normy?

W kontekście zmian ustawy o oświacie i zamieszania wokół rozpoczynania nauki przez 6-latni, szeroko dyskutowanym tematem stała się ergonomia stanowiska pracy ucznia. Ponieważ rozwój dziecka następuje bardzo szybko, szkolne ławki, które są optymalne dla 7-latka, nie będą odpowiednie dla dziecka o rok młodszego. Różnice we wzroście czy budowie ciała widoczne są nawet między dziećmi urodzonymi w styczniu i grudniu tego samego roku! Ponieważ uczeń większość czasu w szkole spędza na siedząco, wyposażenie sal lekcyjnych powinno być dobierane ze szczególną starannością.

4486691969_bcdb03a6c4_zDługotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej nie pozostaje bez wpływu na zdrowie i postawę dziecka. Siedzenie nie sprzyja sprawnemu przepływowi krwi i uciska narządy wewnętrzne. Jeśli do tego wszystkiego dziecko przy szkolnej ławce siedzi nieprawidłowo, garbi się – co może wynikać ze zbyt nisko zamontowanego blatu czy nieprawidłowo umieszczonego oparcia krzesła – skrzywieniu ulega jego kręgosłup, a ściśnięte w zapadniętej klatce piersiowej płuca nie radzą sobie ze swobodnym oddychaniem.

W Polsce przyjęto już Normę Europejską PN-EN 1729-1:2007, która w doborze rozmiaru mebla wykorzystuje zakresy wysokościowe wzrostu i proporcje ciała, nie zaś jedną uśrednioną wysokość ciała. Obowiązującymi kryteriami są zatem wysokość podkolanowa i wysokość ciała ucznia. Norma ponadto wprowadza dodatkowy, siódmy standard dla stołów i krzeseł. W sumie istnieje osiem rozmiarów stołów i krzeseł. Sprzęt oznacza się za pomocą cyfry (0-7), koloru, bądź obu tych oznaczeń razem. Trwałe i czytelne oznaczenia gwarantują prawidłowe zestawienie krzeseł ze stołami, jeden i drugi element muszą mieć bowiem ten sam numer lub kolor.

W klasach stosuje się zasadę ustawiania trzech różnych rozmiarów stołów i krzeseł. Przy ustalaniu stosunku liczby zestawów w poszczególnych rozmiarach powinno uwzględnić się wzrost uczniów danej klasy (np. przewaga niskich dzieci pociąga za sobą potrzebę wstawienia większej ilości zestawów w mniejszych rozmiarach). Dzieci powinny pamiętać nie tylko numery, jakie mają ich szafy skrytkowe w szatniach, ale także numery swoich stolików i krzeseł. Najkorzystniej będzie, jeśli uczeń zapamięta ten numer i nigdy nie będzie się w przypadkowy sposób przesiadał.
1599676842_1ca1062c91_z
Aby ustalić odpowiednie dla danego ucznia wymiary stołu i krzesła, potrzebny jest wzrost dziecka (do mierzenia należy zdjąć buty) oraz wysokość podkolanowa, czyli odległość od podłogi do zgięcia podkolanowego; pomiaru dokonuje się w pozycji siedzącej. Dane pozwolą ustalić wymaganą wysokość siedziska krzesła oraz wysokość stołu. W przypadku mebli regulowanych, mechanizm regulacji powinien być łatwo dostępny i prosty w obsłudze – bez potrzeby użycia jakichkolwiek narzędzi i przykładania dużej siły.

Jak rozpoznać, że dziecku dobrano meble w odpowiednim rozmiarze? Poznamy to po tym, że uczeń, siedząc głęboko i z prostymi plecami na siedzisku, ma całe stopy oparte o podłogę, kolana nieco uniesione nad brzeg siedziska (rant siedziska nie może uciskać tylnej strony ud i przestrzeni pod kolanami; nie może też stykać się z tyłem łydek), blat stołu znajduje się dokładnie na wysokości opuszczonych łokci. Przestrzeń między udami a blatem powinna być na tyle duża, by dziecko mogło swobodnie poruszać nogami. Oparcie krzesła musi znajdować się na wysokości lędźwi i nie dotykać łopatek. Swobodę ruchów dolnej części tułowia zapewniać ma wolna przestrzeń między oparciem a siedziskiem krzesła.

Pozdrawiamy, MebleStalowe.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.