Opublikowano:: śr, Lip 22nd, 2015

Dobrym handlowcem być…

Zawód handlowca jest obecnie dość popularny. Niemal w każdej dziedzinie potrzebny jest ktoś, kto sprzeda oferowany przez nas produkt czy usługę. Choć ofert pracy na stanowisko Specjalisty ds. sprzedaży można znaleźć naprawdę sporo, nie oznacza to, że każdy nadaje się do tej roli. Bardzo wiele umiejętności można nabyć, uczęszczając choćby na szkolenia sprzedażowe i ćwicząc w praktyce, to prawda. Jednak istnieją pewne cechy charakteru, które są niemal niezbędne w pracy handlowca i wcale nie jest to nieposkromiona rozmowność.

businessman-432662_1280

Dobry przedstawiciel handlowy nie może mieć problemów z nawiązywaniem pierwszego kontaktu i budowaniem dobrych relacji z ludźmi. Należy pamiętać o tym, iż każdy jest inny i dotarcie do niektórych osób, a tym bardziej – sprzedanie im czegoś, może być naprawdę bardzo trudne i z pewnością nie skończy się na jednej rozmowie negocjacyjnej. Dlatego też handlowiec nie może się poddawać, a uparcie dążyć do obranego celu. Wytrwałość i wiara we własne siły ma tu ogromne znaczenie. W tej profesji zwykle jesteśmy skazani sami na siebie, więc nikt nam nie doda otuchy przed spotkaniem czy też nie pocieszy po porażce. Kwestią jest samodzielność i duża odporność na przeciwności losu oraz silna psychika. Niestety nie trudno tutaj o porażkę. Szczególnie na początku, ale należy pogodzić się z tym, że są one nieodłączną częścią tego zawodu. Trzeba umieć sobie z nimi radzić, ale mimo wszystko nie poddawać się i walczyć do końca. Upartość i nastawienie na sukces, mają niebywałe znaczenie, nie tylko w pracy handlowca.

Tak jak zostało powiedziane we wstępie, w prowadzeniu negocjacji handlowych duża rozmowność nie zawsze jest zaletą. Otóż dobry sprzedawca powinien przede wszystkim umieć słuchać. Słuchać i słyszeć. Żeby spotkanie zakończyło się sukcesem, przedstawiciel handlowy zaledwie przez ok. 25% czasu powinien mówić, a pozostałą część aktywnie słuchać. Aktywnie – tzn. wyrażać zainteresowanie tym, co mówi potencjalny klient, poprzez przytakiwanie, zadawanie pytań itp. interakcji. Należy jednak zachować umiar, by rozmówca nie wyczuł, iż możemy mieć wobec niego nieszczere zamiary. Słuchając, należy dokładnie analizować to, co mówi i jak się zachowuje druga osoba. Pomoże nam to w poznaniu jej potrzeb i zaoferowaniu produktu, który najlepiej spełni jej oczekiwania. Co więcej, ułatwi odpieranie obiekcji, które mogą pojawiać się na każdym etapie dyskusji. Handlowiec musi również być bardzo elastyczny i umiejętnie dostosowywać się do okoliczności, choćby ze względu na kontrargumenty. W tych sytuacjach przydatna jest również kreatywność, która wielokrotnie pomaga znaleźć odpowiedni sposób i dobór słów, by przekonać klienta. Mimo wszystko nie można obejść się bez empatii. To właśnie ta cecha pozwala wczuć się w sytuację rozmówcy, lepiej go zrozumieć, a tym samym – właściwie poprowadzić całą rozmowę.

Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl

Skomentuj artykuł

UWAGA: Komentarze obraźliwe i spam, nie będą zatwierdzane.